Tuesday, June 19, 2012

Vietnam Oh Vietnam

Trip To Vietnam 4 Jun - 7 Jun 2012 Setelah menghantar Encik Hazeq ke rumah toknya di Felda Jerangau, kami pulang ke Kuantan bersama Cik Layaleya. Siap konvoi lg dgn En Eymran.Jalan plak tersgt la sesak. Kesian Encik Asben drive lama sgt. Kami singgah di rumah Cik Layaleya di Putrajaya pada jam 2 pagi utk berehat dan solat. Kul 6 bergerak plak ke LCCT. 2 jam perjalanan dh sampai kat Airport Ho Chi Minh City. Kami naik bas bernombor 52 utk ke hotel berdekatan dgn Pasar Ben Thant. Jauh la jugak sambil mata memandang persekitaran bandar. Terdapat sgt banyak motorsikal di atas jalan raya tetapi yang ajaibnya mereka agak jarang kemalangan. Mungkin sikap toleransi antara mereka sgt kuat. Sampai di Hotel Saigon Pink 2, after check in..kami menyerbu Kedai Makanan Halal Hjh Basiroh. Satu2nya kedai makanan halal yg kami tahu. Kedai 2 pulak betul2 depan hotel. Harganya kadang2 mahal kadang2 murah. Tp dh xde pilihan, namun masih bersyukur kerana dpt makan makanan halal. Walaubagaimanapun, stok Maggi, bubur segera, serunding n sambal tumis ikan bilis dgn kacang tetap habis. First Day : Lepas rehat jap, ptg 2 juga kami melawat dan meninjau2 Pasar Ben Thanth. Macam2 ada dlm pasar ni. Rambang mata dibuatnya. Kat pasar ni kami jalan n survey dulu. Malamnya pula terdapat pasar malam di sekeliling Ben Thanth. Sy xpegi pasar malam ni kerana kaki sy tersgt sakit. Asben aje yg pegi bersama yg lain n membeli 3 beg Deuter. Agak murah harganya jika kita pandai menawar. Second Day : Kami menaiki bas ke Sungai Mekong. Agak seronok juga walaupun kami kelaparan kerana tiada kedai makan halal. Di jeti Sg Mekong, ramai antara kami membeli cenderahati seperti beg, baju, topi dll.