Friday, December 03, 2010

Cuti Di Cameron Highlands

Salam bloggers..
Agak lama saya x post something. Actually n3 kali ni ttg percutian saya dan famili ke Cameron Highlands Pahang pada hari raya Aidilfitri ke5 yg lalu. Percutian ini tlh lama sy rancangkan iaitu sejak bernikah dgn asben lagi. Akhirnya tercapai jua.
Kami bertolak dari Jranga pada awal pg lg kerana perjalanan ke CH melalui Gua Musang sgt jauh. Hazeq pn muntah sb pening. Sepjg hdup pertama kali sy melalui laluan ini. Tersgt jauh bg saya sampai kebas punggung.
Semasa otw. kami singgah kt tempat gajah. Tepi jalan je tempatnya tp lokasinya sy dh lupa. Sempat jgk la snap beberapa keping gambar. Hazeq pn suka sgt tgk gajah2 tu. Kami teruskan lg perjalanan hinggalah sampai ke CH. Terlihat pemandangan di depan kami adalah sayur2an n bunga2an yg ditanam dilereng2 bukit. Hawa sejuk dh mula terasa.
Setelah 6 jam dlm kreta + berhenti bbp kali akhirnya kami pn sampai di sana. First cari homestay kat kg sedia yg telah ditempah lebih awal. Cari, cari dan cari akhirnya jumpa. Rmh ni = cmn dlm iklan tenet.Begitulah rupanya dlm tenet. Tp pengalaman duk rmh homestay ni bg sy xbesh. Kita xbebas berada dlm rumah org. Maklum la tuan rumah ada dlm rumah yg sama. Tn rumah homestay ni mesra orgnya tp sy tetap xselesa.
Kami berehat dl di rumah ni melepaskan lelah. Cian jgk asben driv sejauh itu. Petang cikit kami pun kuar utk cari makanan. Kami ke Tanah Rata. Dinner kami mlm 2 adalah yong tau fu. Semasa menikmati hidangan 2, melintas di depan kami cucu tn rmh. pn makan malam di c2.
Malamnya kami kuar lg ke Pasar Malam Brinchang. Dekat aje dgn Kg Sedia. Pasar malam ni besh. Macam2 ada. Paling aku suka adalah jagung mutiara rebus. Makan sungguh2 jagung ni. Hazeq n Azmir pn suka. Siap tapau lg. Dan siap beli yg mentah utk direbus dirumah tn rumah. Sayangnya sy xsnap gambo jagung 2.

6 Dis 2010, i'm back.
Hari ke-2 di CH. Pagi2 lg after breakfast kami sekeluarga kuar ke Ladang Teh Boh di Sungai Palas. Berliku2 jalannya dan sejauh 5km kalau xsilap. Pas park kreta kat tempat yg disediakan kami pon menapak 200meter ke atas bukit yg menyediakan pemandangan yg cantik, teh cafe dan jualan produk teh. Kilang proses teh je xg sb tgk kat c2 sunyi sepi jer.
Masa ni ujan turun dengan agak lebat jgk. Tersangat la sejuknya. Semasa menapak ke atas ni tadi kaki saya bertambah sakit. *sebelum g CH tumit sy sakit. Sempat jgk la snap beberapa kpg gambar kt sini. Agak teruja kerana dpt melihat daun teh buat kali kedua dari dekat.

Turun dari Sg Palas kami ke Taman Rama2. Asben terpaut dengan sumpit kat c2. So, sumpit 2 kini telah berada di dinding rumah saya. Saya n anak2 belek2 rama2 magnet. Terbeli r 5,6 ekor. Comel..... Malamnya kami ke Brinchang lagi. Dan saya tapau jagung mutiara utk dibawa pulang. Makan malam di Tanah Rata tp hidangan malam 2 xbrp menepati citarasa sy. Kami tidak ke Taman Bunga dan Taman Strawberi petik sendiri kerana asben xminat. Sedih jgk sb sy suka panorama bunga2an yg cantik dan bau2an strawberi yg segar. Apa nk buat...redha jelah. Kat Psr Mlm Brinchang jelah sy beli buah strawberi, limau gedang dan keledek manis.

Esoknya lepas breakfast nasi lemak yg dibeli di Tanah Rata (*agak mahal reganya), kami pon berkemas utk pulang. Kami xsinggah mana2 pon n terus turun. Kami ikut laluan Bertam Valley menuju Sg Koyan. Sampai kt Koyan, kami berhenti bertanya arah. Pakcik jual jambu 2 cakap elok ikut jalan ke Bentong n naik highway kalau xtau jalan Lipis. Asben pn ikut la kata2 pakcik 2. Tp sekali lg saya rasa amatlah jauhnya ikut jln ni. Sampai highway saya pulak driv. Sejam pertama okay lg. Masuk jam kedua asben n anak2 tdo. Saya pn dh rasa mengantok. Bbrp kali waktu tgh driv sy terlelap. Bahaya betol tindakan saya itu. Sy berazam x akan ulang lg, bahaya kpd keluarga sy n org lain. Bila asben bangun sy ceritakan kpdnya. Kene marah la jgk....tp cam nasihat jgk....

Itulah sahaja story saya pasal CH. Bagi sy ia bagus utk percutian keluarga. Asben pn berkira2 nk g lg ke CH tp xtau lh bilanya.